Sınav Kaygısı nedir?
Sınav kaygısı; öncesinde öğrenilen bilginin sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasına engel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygı olarak tanımlanır.
Sınav kaygısı neyle ilişkilidir?
Bireyin sınava yüklediği anlamlar, sınavla ilgili zihinde oluşturulan imaj, sınav sonrası duruma ilişkin atıflar ve sınav sonrası elde edilecek kazanımlara verilen önem sınav kaygısı oluşumu üzerinde etkilidir.
Sınav kaygısının belirtileri nelerdir?
Huzursuzluk, endişe, tedirginlik, sıkıntı, başarısızlık korkusu, çalışmaya isteksizlik, mide bulantısı, taşikardi, titreme, ağız kuruluğu, iç sıkıntısı, terleme, uyku düzeninde bozukluklar, karın ağrıları vs. bedensel yakınmalar, dikkat ve konsantrasyonda bozulma, kendine güvende azalma, yetersiz ve değersiz görme sık görülen belirtilerdir.
Sınav kaygısı yaşandığı nasıl anlaşılır?
Öğrencinin başarısında belirgin bir düşüş gözlenir. Ders çalışmayı erteleme, sınav ve hazırlığı hakkında konuşmayı reddetme vardır. Soru sorulmasından rahatsız olurlar. Dikkat dağınıklığı, odaklanamama, Fiziksel yakınmalarda dikkat çeken bir artış (karın ağrısı, mide bulantısı, terleme, uyku düzensizliği, iştahsızlık ya da tersine aşırı yeme, genel mutsuz bir ruh hali vb.), çok çalışılmasına karşın performans düşüklüğü kaygının varlığını gösterir.
Sınav Kaygısının etkileri nelerdir?
Öğrenilenleri aktaramama, okuduğunu anlamama, düşünceleri organize etmede zorluk, dikkatte azalma, sınavın içeriğine değil kendisine odaklanma, zihinsel becerilerde zayıflama , enerji azlığı, fiziksel rahatsızlıklar sınav kaygısının başlıca etkileridir. Sınav kaygısı gerçek dışı beklenti ve yorumlar içerdiğinden yanıltıcıdır. Öğrenciyi farkında olmadan kendi davranışını denetleyemez hale getirir...
Sınav Kaygısı neden oluşur?
Gerçekçi olmayan düşünce biçimlerine sahip olmak kaygını oluşmasında en önemli süreçlerdir. Bunaltıya eğilimli kişilik yapısı (mükemmeliyetçi, rekabetçi) olanlarda daha sık görülür. Sosyal çevrenin beklentileri ve baskısı da önemli bir etkendir.
Sınav kaygısının oluşmasında etkisi olan olumsuz otomatik düşünceler nelerdir?
"Sınava hazır değilim", "Bu bilgiler çok gereksiz ve saçma. Nerede ve ne zaman kullanacağım ki?" "Sınavlar niye yapılıyor , ne gerek var?" "Bu bilgiler gelecekte benim işime yaramaz" Sınava hazırlanmak için gerekli zamanım yok ki!""Bu konuları anlayamıyorum , aptal olmalıyım" "Ben zaten bu konuları anlamıyorum" "Biliyorum, bu sınavda başarılı olamayacağım" "sınav kötü geçecek" "Çok fazla konu var , hangi birine hazırlanayım?" sıklıkla gözlene olumsuz otomatik düşüncelerdir.
Alternatif düşünceler nelerdir?
Yapmam gereken nedir?" "Yapabildiğimin en iyisini yapabilirim?" "Olabilecek en kötü şey ne""Dünyanın sonu değil, telafisi var" Bunda başarısız olmam her zaman olacağım anlamına gelmez" "Yeterli zamanımın olmadığı doğru , ancak olan zamanımı en etkili şekilde nasıl kullanabilirim? "Tüm kaynakları çalışamasam bile , önemli bölümlere öncelik vererek sınava hazırlanabilirim, hiç olmazsa bu bölümlerden puan kazanırım" "Başarırsam hayatımın önemli bir dönüm noktasını aşacağım. Başarısız olmam tembel ve beceriksiz olduğumu göstermez. Daha fazla çalışmam gerektiği anlamına gelir" "zamanı kendi yararıma kullanmak benim elimde" kaygıyla başa çıkmak için geliştirilebilecek alternatif düşüncelerdir.
Sınav kaygısıyla başa çıkma yolları nelerdir?
Düşünce ve inançları sorgulamak (gerçekçi olmayan düşünme alışkanlıklarını farklı bir gözle yeniden değerlendirmek, Nefes alma egzersizleri, Gevşeme egzersizleri, Kaygıyı bastırmaya değil, onu kabul etmeye ve tanımaya çalışmak, Düşünceleri durdurma tekniği, Dikkatini başka noktalara odaklama tekniği kullanılabilecek başa çıkma yollarıdır. Bunun dışında düşünceleri durdurma, Dikkatini başka noktalara odaklama
Hangi inançların değişmesi amaçlanır?
"Hayatta başarılı ve mutlu olabilmek için sınavı kazanmaktan başka yol yoktur, Mutlaka kazanmalıyım, kazanmazsam kimsenin yüzüne bakamam, Sınav benim kim olduğumu gösterir, yetersizim, hiçbir şey yapamayacağım" değişmesi amaçlanan başlıca inançlardır.
Anksiyete yönetimi nedir?
Öncelikle sınava yoğunlaşmayı ve sorulara odaklanmayı sağlayan, düşünceleri organize etmede, dikkati toplamada yardımcı olan, olumsuz düşünmeyi ve telaşa kapılmayı engelleyen, kontrol duygusunu geliştirerek başarıya yardım eder, gerçek performansı sergilemede önemli rol oynayan bir yaklaşımdır.
Sınav öncesi neler yapılmalıdır?
Çalışma alışkanlıklarını ve sınava ilişkin tutumları gözden geçirerek yeni bir zihinsel yapılanma yaratmaya çalışmak gerekir. Zamanı iyi kullanılmalıdır. Beslenme ve uykuya dikkat edilmelidir. Sınava yönelik çalışmaları son güne/geceye bırakmamak önemlidir. uygun yöntemlerle kaygının azaltılmasını sağlamak gerekir.
Sınav esnasında neler yapılabilir?
Olumsuz otomatik düşüncelere karşı alternatif açıklamalar getirme, kontrolün kendisinde olduğunu hatırlatma, Yanıtlayabileceği sorulardan başlama, kaygıyı azaltmaya yönelik teknikler kullanma (hızlı gevşeme, dikkat artırma teknikleri, kontrollü nefes alıştırması) sınav esnasında yapılabilecek bazı çalışmalardır.
Sınav sonrasında neler yapılabilir?
Kendini ödüllendirme, Keyif veren etkinlikler, eksikler üzerine düşünme ve geleceğe yönelik yani planlama yapılabilecek aktivitelerdir.
Sınav kaygısı ve aile ilişkisi nasıldır?
Aile için sınavın ne anlam ifade ettiği, sınava yönelik tutum ve yaklaşımları önemlidir. Sıklıkla aileler kendi kaygılarını çocuklarına yansıtmaktadırlar. Çocuktan yüksek beklentilerinin olması, ayrıntılarla aşırı uğraş sergilemeleri ve sınavı bir araç değil amaç olarak görmeleri oldukça önemlidir.
Ailelere neler önerilmelidir?
Aileler sınırlarının farkında olmalıdırlar. Güven ve sorumluluk vermeli, önemsemeli, olumlu geri bildirimde bulunmalıdır. Sınava ilişkin konuşmalarda özenli davranmalı, gerçekçi olmalı, akranlarıyla karşılaştırmaktan kaçınmalıdır. Duygu ve düşünce paylaşımı, empati önemlidir. Sınavı yüceltmeme, ölüm kalım sorunu yapmama, yüreklendirici davranma önerilmekteidr. Çocuklar koşulsuz sevilmelidir. Aile bireyleri uygun rol modeli olmalı, uygun aile ortamı sağlamalı ve uygun problem çözme davranışları geliştirilmelidir.
Aileye yönelik girişimler nelerdir?
Ailenin bakış açısında değişim yapmak ve beklenti düzeyini gerçekçi sınırlara indirmek temel girişimleri oluşturur.
Sevgili öğrenciler, yapılan çalışmalar göstermiştir ki sınavlarda başarılı olan veya üniversiteyi kazananlar zamanının çoğunu çalışmakla geçirenler değil, daha uygun yöntemlerle çalışanlardır. En kolay konu kötü çalışma şekliyle anlaşılmayabilir, fakat en zor bilgi etkili çalışma yöntemiyle kolayca kavranabilir. Anlatılan dersi kavramak ve sınavlarda başarılı olmak için şu noktalar göz önüne alınmalıdır.
-Çalışmaya başlamadan önce açlık, susuzluk, uykusuzluk gibi ihtiyaçlar karşılanmalıdır.
-Yeterince dinlenmeden dersin başına geçilmemelidir.
-Çalışacağınız konunun size ne gibi faydası olacağını düşünün. Hangi ihtiyacınızı gidereceğini kavramaya çalışın.
-Ders çalıştığınız veya dinlediğiniz ortamın sade olması gerekir. Dikkat dağıtıcı ses, gürültü ve nesnelerin olmamasına özen gösterilmelidir.
-Bir konuya uzun süreli çalışmak yerine 30-40 dakika çalıştıktan sonra ara verilmelidir.
-Bir saatlik ders çalışma süresini 40 dakika ders, 10 dakika tekrar ve 10 dakika da dinlenme aralıkları ile bölün.
- Çalışmak için hep aynı zamanı seçmeniz işinizi kolaylaştıracaktır.
-Amaçlara ulaşmak için fazla sıkıcı olmamakla beraber mutlaka bir plan yapın.
-Anlayamadığınız, size ters gelen konuları kavramadan kesinlikle diğer konulara geçmeyin. Anlayamadığınız noktaları sormaktan çekinmeyin.
-Öğrenilecek konu önce bir bütün olarak ele alınmalı, daha sonra ayrıntısına inilmelidir.
-Mümkün olduğu ölçüde konuları sınıf ortamında anlamaya çalışın. Çünkü bir konu ile ilgili olarak zihne gönderilen ilk bilgiler daha sonraki veya evdeki bilgilerin öğrenilmesini kolaylaştırabilir yada zorlaştırabilir.
-Konuları kavramaya çalışırken gündelik yaşamdaki olaylarla benzerlikler kurun. Semboller geliştirin.
Öğrendiğiniz bilgileri gündelik yaşamda kullanmaya çalışın.
-Bir konuyla ilgili olarak önemli görünen noktaları, kelimeleri, anahtar cümleleri saptayın; dikkat çekici hale getirin , çağrışım yapan unsurlara özen gösterin.
-Uygun aralıklarla önceki bilgileri tekrar edin.
1- Herhangi bir bilgi öğrenildikten sonra 10 dakikalık tekrar bilgiyi bir gün saklar.
2- 24 saat sonra 5 dakikalık ikinci bir tekrar bilgiyi bir hafta saklar.
3- Bir hafta sonra 5 dakikalık üçüncü bir tekrar bilgiyi bir ay saklar.
4- Bir ay sonra 5 dakikalık dördüncü bir tekrar bilginin uzun süreli hafızada kalmasını sağlar.
-Okulda öğrendiğiniz bilgilerinizi arkadaşlarınızla tartışın. Okul dışında da bu bilgilerden faydalan-
maya çalışın. Okul bilgilerinizle okul dışındaki yaşantınızı birleştirin.
-Bir konuyu öğrenirken değişik kaynaklardan faydalanarak o konuyu öğrenme olasılığınızı artırın.
-Çalıştığınız konuyu ya daha önceki veya daha sonraki bilgilerle bağdaştırmaya çalışın.
-Konu çok uzunsa parçalara bölerek çalışın. Konuyu yarım halde bırakarak dersin başından kalkmayın